سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اینترنت یکی از کارآمدترین رسانه هاست که در قدرت تاثیر آن تردیدی وجود ندارداما در برابر گسترش شگفت انگیز اینترنت، چالش هایی مشاهده می شود که تحلیل ماهیت واقعی آنها مستلزم نزدیک تر شدن به خود حقیقی این چالش هاست.


تردیدی نیست که مفهوم فناوری اطلاعات به عنوان یک پدیده رو به رشد و در ملازمت با تفکر انسان جدید به صورت جامع تر و بسیار فراگیرتر از آنچه به طور مثال از کشف نیروی بخار یا انقلاب صنعتی ناشی شده اند، جنبه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان را تحت تاثیر قرار داده است .

البته باید این نکته را به طور متمایز مورد اشاره قرار دهیم که اینترنت بخشی از جنبه کاربردی فناوری اطلاعات است که خود به تنهایی پدیده ای چند وجهی و در عین حال بسیار پیچیده است و از سوی دیگر اینترنت درکنار خدمات متعدد و متنوعی که ارائه می دهد، مشکلات بسیاری را نیز پدید آورده است.

منظور نقد دنیای مدرن و نکوهش تکنولوژی نیست بلکه بیان این نکته است که جامعه کاربران اینترنتی در کشور ما در کنار استفاده و بهره برداری از اینترنت، به آسیب ها و تهدیداتی که از این طریق ممکن است متوجه آنان شود، بسیار کمتر از آنچه مجاز و موجه است، توجه نشان می دهند.

جهان امروز و روابط حاکم بر جوامع انسانی، مانند گذشته از ساختارهای ساده تبعیت نمی کنندو بسیاری مفاهیم دچار دگرگونی شده و معناهای جدید به خود گرفته اند.

اکنون در سایه تغییرات ناشی از فناوری های ارتباطی جدید مانند اینترنت، معادلات بین کشورها متاثر از به کارگیری قدرت نظامی و ابزارهای سخت نیست، بلکه استفاده از ابزارهای مختلف، از جمله رسانه ها و شبکه ارتباطات جهانی است.

قدرت در مفهوم جدید و تحت عنوان «قدرت نرم» به ویژه از نوعی که در عرصه سیاست و روابط ظالمانه قدرت های سلطه گر و استکباری با دیگر کشورها سامان می یابد، غالباً محصول و برآیند تصویرسازی مثبت از خود، قدرت تاثیرگذاری غیرمستقیم توام با رضایت دیگران و اراده دیگران را تابع اراده خویش ساختن و مؤلفه هایی از این سنخ است و از سوی دیگر اینترنت بستر مهمی برای سامان دادن جنگ های رسانه ای است.

ظرفیت های فراوانی که این رسانه ایجاد کرده است، سطوح مختلفی از اعمال قدرت نرم دشمن را نشان می دهدسیطره قدرت های استکباری و صهیونیسم جهانی در عرصه اطلاع رسانی به خصوص اعمال فشار رسانه ای یک طرفه در اینترنت و سیاست های چندجانبه ای که از این طریق پیگیری می شوند، حداقل در کشور ما که مردم آن از الگوهای دینی و اخلاقی پیروی می کنند به بروز چالش هایی انجامیده است:

ابعاد فرهنگی:

- انتقال و انتشار هنجارها و نرم های ارزشی غربی

- بسترسازی برای تهاجم فرهنگی

- طرح مباحث انتقادی و ستیزه جویانه پیرامون موضوعات اعتقادی و اخلاقی

- ایجاد محرک های قومی برای تبادلات فرهنگی غیرقابل کنترل

? ابعاد اجتماعی

- شکل گیری ارتباطات نامتعارف بین نوجوانان و جوانان

- تغییر نقش های اجتماعی

-گسست بین نسلی

- فرو افتادن جوانان در باتلاق انحرافات اخلاقی

- پنهان سازی هویت

- ایجاد مطالبات اجتماعی و در نتیجه آن، افزایش تقاضا برای تغییر سطح طبقه ای

- تهدید بنیان خانواده از طریق اشاعه فساد در فضای مجازی

- تسهیل در ایجاد روابط دوستانه و عاشقانه و گسترش روابط نامشروع مجازی

وجه برجسته ای از انحرافاتی که منشااینترنتی دارند از سیاست هایی ناشی می شوند که به طور سازمان یافته توسط سازمان ها و محافل مختلف آمریکایی- صهیونیستی طراحی و اجرا می شوند.

برخی شاید گمان کنند شکل گیری ناتوی فرهنگی تنها به تحلیل و نظر ورزی های خام استوار است؛ اما واقعیت چنین نیست مستندات غیرقابل انکاری وجود دارد که نشان می دهد استکبار جهانی در کشورهای اسلامی، همزمان با دنبال کردن دو خط مشی کلان اسلام ستیزی و گسترش فساد و فحشا، مشروعیت بخشیدن به روابط ناسالم جنسی را به عنوان یک برنامه جدی تخریب کننده تعقیب می کنند.

شکل گیری خرده فرهنگ های اینترنتی از گذر گفت وگوهای اینترنتی- با زمینه ها و علایق متنوع- تعارض و کشمکش با فرهنگ رسمی و هنجارهای پذیرفته شده را دامن زده و اغتشاشات جدیدی را به نظام اجتماعی تحمیل می کند.

بخشی از آسیب های اینترنتی به طور اعم و مفاسد اینترنتی به طور اخص، در کشور ما علاوه براینکه از حمایت مالی و فنی دشمن برخوردار است، متاسفانه با ناآگاهی بخش عمده ای از کاربران نیز مرتبط است و این دو عامل در کنار فقدان یک درک مشترک بین مدیران و مسؤولان شرایط پیچیده ای را برای امر مقابله با مفاسد اینترنتی رقم زده است.

بنابراین در کنار تدوین یک برنامه فرهنگی منسجم در حوزه اینترنت، استمرار اقدامات اطلاعاتی- امنیتی برای کشف شبکه های سازمان یافته جرائم به ویژه جرائم ضداخلاقی، جلوگیری از دسترس نامناسب به اینترنت، ممانعت از راه اندازی یا ادامه فعالیت پایگاه های غیراخلاقی و غیرقانونی، محدود کردن عملکرد جست وجو در وب برای برخی کلمات یا عبارات و. . . و حتی در اختیار قرار دادن نرم افزارهای امنیتی برای خانواده ها تا حدود زیادی دامنه مفاسد اخلاقی و فعالیت های ضد دینی را در عرصه اینترنت کاهش خواهد داد.

اگرچه این مساله با افزایش آگاهی و درک صحیح کاربران و کاهش آسیب پذیری شدید آنها در محیط بیکران وب قطعاً تاثیری بیش از قطع دسترسی، انسداد صفحات و نظارت و کنترل ما بر اطلاعات رد و بدل شده دارد؛ اما تا تحقق آن بسیار فاصله داریم.

 

منبع : خبرگزاری فاوا نیوز